Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Spaarnwoude
Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Spaarnwoude
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
a. Bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
b. Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
c. Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder a en b geformuleerde.Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsvoornemens 2018-2021
In 2019 is een integrale visie opgesteld; de verwachting is dat deze visie – de Visie Spaarnwoude Park 2040 - in het voorjaar 2020 wordt vastgesteld. Vervolgens wordt het uitvoeringsprogramma, behorend bij de Visie, de komende jaren verder uitgewerkt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is niet aan de orde omdat dit om zeer hoge frictiekosten zal gaan en om verlies van invloed op de realisatie van de doelstelling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De informatievoorziening naar de raad/college is op orde.
Financieel
(Wijziging) belang
7,6%
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 17.136.409
€ 14.927.228
Vreemd vermogen
€1.793.998
€ 964.036
Resultaat
€ 0
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 114.742
€ 270.390
Toelichting financiële gegevens
De cijfers 2018 komen uit de vastgestelde jaarrekening 2018. De cijfers 2019 uit de begroting.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
De informatievoorziening naar de raad/college is op orde.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJmond
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Beemster, Purmerend, de provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort .
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal en wethouder Dinjens (plv)
Behartigd openbaar belang
De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en (het laten) uitvoeren, van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten.
Visie op de verbonden partij
Een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol en bodem. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Velsen. Het milieubeleidsplan is per 1 januari 2020 verlopen. In plaats van een nieuw milieubeleidsplan zal de gemeente een lokaal klimaatakkoord opstellen. Omgevingsdienst IJmond levert hieraan een bijdrage. De Visie luchtkwaliteit 2017-2021 zal worden vervangen door een nieuwe Visie mede gelet op het nationale Schone Luchtakkoord.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Ten aanzien van de uitvoering van het basistakenpakket is deelname verplicht (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreding kan slechts plaatsvinden nadat het algemeen bestuur in overleg met de deelnemer die wenst uit te treden de financiële en overige gevolgen van de uittreding heeft bepaald. Ten aanzien van de frictiekosten bij uittreding wordt verwezen naar de bepaling hierover in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De Omgevingsdienst informeert het college / gemeenteraad aan de hand van zowel begrotingscyclus van de gemeente als van de Omgevingsdienst. Ontwikkelingen en voortgang worden voornamelijk via deze cycli aan het college en de raad kenbaar gemaakt. Bij belangrijke dossiers zoals luchtkwaliteit neemt de portefeuillehouder Milieu deel aan regionale overleggen en worden het college en de raad via college- en raadsvoorstellen geïnformeerd. Voor belangrijke ontwikkelingen worden er presentaties georganiseerd voor college, raad en commissieleden.
Financieel
(Wijziging) belang
Dit was 35,14%. Voor de periode 2019 t/m 2021 is de nieuwe verdeelsleutel 30,7%.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 509.260
€ 428.248
Vreemd vermogen
€ 8.551.522
€ 8.235.006
Resultaat
€ 10.512
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 1.674.293
€ 1.665.176
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
De Omgevingsdienst informeert het college / gemeenteraad aan de hand van zowel begrotingscyclus van de gemeente als van de Omgevingsdienst. Ontwikkelingen en voortgang worden voornamelijk via deze cycli aan het college en de raad kenbaar gemaakt. Bij belangrijke dossiers zoals luchtkwaliteit neemt de portefeuillehouder Milieu deel aan regionale overleggen en worden het college en de raad via college- en raadsvoorstellen geïnformeerd. Voor belangrijke ontwikkelingen worden er presentaties georganiseerd voor college, raad en commissieleden.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de uitbreiding van het aantal deelnemers, decentralisatie van taken door de Omgevingswet en het feit dat steeds meer activiteiten worden uitgevoerd op basis van dienstverleningsovereenkomsten en projecten, is het risicoprofiel gewijzigd.
De ODIJ is verzocht om in 2019 de risico’s te actualiseren en om een voorstel over de gewenste omvang van het weerstandsvermogen aan het bestuur voor te leggen. - Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
Gemeenschappelijke regelingen
ReinUnie
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Dat zal gaan om de financiële gevolgen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen.
Financieel
(Wijziging) belang
47%
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
-/- € 2.865
€ 935
Vreemd vermogen
€ 3.656.962
€ 3.320.130
Resultaat
-/- € 19.873
€ 3.800
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
€ 9.394,-
Toelichting financiële gegevens
De cijfers zijn gebaseerd op de jaarrekening 2018 en de gewijzigde begroting 2019.
De jaarlijkse lasten van ReinUnie worden vanaf 2019 gedekt door een bijdrage van de deelnemende gemeenten en wordt vanuit het budget voor huishoudelijke afval betaald.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 1 Januari 2020 bedraagt de algemene reserve € 935,-. Per 31 december is het vermogen gelijk. ReinUnie heeft een bescheiden algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door
de algemene reserve opgevangen kunnen worden, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale algemene reserve. - Gemeenschappelijke regelingen Afvalschap IJmond-Zaanstreek
Gemeenschappelijke regelingen
Afvalschap IJmond-Zaanstreek
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) beheert de aandelen van de NV HVC. De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouder zijn; Namelijk via het bestuur van het AIJZ een standpunt bepalen voor de Algemene Vergadering van HVC. HVC verwerkt het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier.
Visie op de verbonden partij
Het doel van het AIJZ is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten met betrekking tot het beheer van de aandelen van HVC. Velsen heeft op 2 juli 2019 een principebesluit genomen om uit de AIJZ te treden. Naar verwachting zal het medio 2020 duren voor dit volledig is geëffectueerd. Eind 2018 is Zaanstad ui AIJZ getreden.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Velsen meent dat gezamenlijk aandeelhouder zijn niet langer een voordeel heeft.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreden betekent niet langer een bijdrage betalen aan AIJZ, Naar verwachting volgen er eenmalige kosten uit het uittreden. Die kosten zijn minder dan de gebruikelijke jaarlijkse bijdrage.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door uit te treden worden de lijnen korter en kan de raad eerder en beter betrokken worden.
Financieel
(Wijziging) belang
De primaire taak van AIJZ is het beheren van 264 HVC aandelen. Daarmee heeft AIJZ 9,08% van de HVC aandelen. Op basis van dit aandeelhouderschap staat AIJZ ook garant voor 9,08% van de schulden van HVC en krijgt daarvoor een garantstellingsvergoeding. Velsen heeft een aandeel van 50% in AIJZ.
Velsen heeft besloten uit AIJZ te treden dat zal naar verwachting medio 2020 een feit worden, waarbij Velsen 132 aandelen HVC ‘overneemt’ en 132 aandelen achterblijven in AIJZ.
Velsen krijgt daardoor straks 4,5% rechtstreeks aandeel en zeggenschap in HVC. AIJZ krijgt eveneens 4,5% rechtstreeks aandeel in HVC. Zowel nu als straks staat Velsen voor 4,5% garant voor de schulden van HVC. De huidige garantstellingsprovisie voor de deelnemers is naar rato en verandert voor Velsen dus niet door het uittreden uit AIJZ.Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 34.755
€ 43.000
Vreemd vermogen
€ 9.451
€ 0
Resultaat
€ 916
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 2.763
€ 5.525
Toelichting financiële gegevens
Dit is de vastgestelde jaarrekening 2018 en begroting 2019 van AIJZ.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Door uit te treden worden de lijnen korter en kan de raad eerder en beter betrokken worden.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De aandeelhouders van HVC ieder naar rato aansprakelijk voor de schulden en tekorten van HVC. Sinds 2017 is dat niet meer hoofdelijk voor het totaal aan garantstelling, maar naar rato van het aandeel. Gezien het meerjarenperspectief van de HVC is het risico laag. Het feit dat Velsen uit AIJZ treedt verandert niets aan dat risico. Velsen blijft voor een gelijk deel aandeelhouder in HVC alleen voortaan op persoonlijke titel.
- Gemeenschappelijke regelingen Centraal Nautisch Beheer
Gemeenschappelijke regelingen
Centraal Nautisch Beheer
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een “Bedrijfsvoering organisatie”. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het Bestuur.
Behartigd openbaar belang
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepsvaartverkeer, informatiepositie benutten en verbeteren. Daarin speelt informatie en informatiesystemen steeds belangrijker. Er zijn snelle ontwikkelingen op het gebied van de scheepvaart informatiesystemen. CNB houdt zich bezig met het vormgeven van de informatieketens waar de havenmeester deel van uitmaakt in rol van autoriteit en partner. Ook de bouw van de sluis en nautische toegankelijkheid en veiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt de komende jaren.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de GR.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is uit bestuurlijk oogpunt kwestieus, omdat CNB een gemeenschappelijk regionaal doel dient.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren.
Financieel
(Wijziging) belang
Geen financieel belang
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM) . De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
Gemeenschappelijke regelingen
IJmond Werkt!
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Uitgeest en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn en Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de Participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJW verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Velsen.
Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmondWerkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het hier op gebaseerde werkplan vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJW en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. Aan de hand van de resultaten van een onderzoek naar de effectiviteit van re-integratie zal in 2020 gewerkt worden aan een nieuwe meerjarige uitgangspuntennotitie.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Geen uittreding Uitgeest. Dit gaat vooralsnog niet door.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de informatievoorziening op beleids- en financieel niveau tussen de samenwerkende partners te intensiveren, bijvoorbeeld bij het samenstellen van het werkplan. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners verhoogt met 2%; in 2016 was dit 44%.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 1.791.000
€
Vreemd vermogen
€ 3.399.000
€
Resultaat
€ 2.419.000
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 6.737.000
€ 6.509.067
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarrekening 2018 en meerjarenraming 2021 t/m 2023 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt!
IJmond Werkt! heeft in haar jaarverslag 2019 aangegeven dat er een positief resultaat over 2019 is behaald van € -------- (Q4 rap. € 300.000) Dit resultaat zal worden verdeeld over de deelnemende gemeentenvolgens de in de GR opgenomen verdeelsleutel. In 2018 bedroeg het positieve resultaat van IJmond Werkt! € 2.419.000 waarvan € 1.064.000 is teruggevloeid naar Velsen.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Door de informatievoorziening op beleids- en financieel niveau tussen de samenwerkende partners te intensiveren, bijvoorbeeld bij het samenstellen van het werkplan. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Mogelijke verdere kortingen op het Wsw- en re-integratiedeel subsidie uit het participatiebudget.
- Eventuele verdere bezuinigingen op de groenopdrachten die de deelnemende gemeenten aan IJmond Werkt! verstrekken.
- Meer vergoedingen uit het participatiebudget.
- Ziekteverzuim bij sw
- VPB plicht
- Voorgenomen uittreding Uitgeest gaat vooralsnog niet door maar zou in de toekomst alsnog plaats kunnen vinden - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Haarlem
Website
http://www.leerplein-mzk.nl/
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2018-2021
In 2019 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Financieel
(Wijziging) belang
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude gaat door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uittreden uit de GR schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over vijf jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende vijf jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR). In de definitieve begroting 2019 van de GR zal dit financieel exact worden verwerkt.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 22.199
€ 22.500
Toelichting financiële gegevens
Geen
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Noord-Hollands Archief
Gemeenschappelijke regelingen
Noord-Hollands Archief
Programma 3
Wonen en leven in Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden.
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Het programma van het Noord-Hollands Archief voor de periode 2017 – 2020 ligt vast in het beleidsplan “voor nu en later”. In dit beleidsplan worden 15 actielijnen onderscheiden met in totaal 57 concrete acties en resultaten. Voor 2018 staan onder andere de ontwikkeling van een nieuwe marketing- en communicatiestrategie en het uitvoeren van een doelgroepenonderzoek op het programma.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel
(Wijziging) belang
Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 77.358
n.b.
Vreemd vermogen
€ 2.734.756
n.b.
Resultaat
€ 126.092
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 279.613
€ 317.204
Toelichting financiële gegevens
Het Noord-Hollands Archief voert per 2019 een nieuwe tarievenstructuur in voor de extra activiteiten in het kader van de digitale archivering (e-depot). De financiële bijdrage van Velsen (jaarlijks € 279.613) is daarom verhoogd met een bijdrage voor digitaal informatiebeheer in de vorm van een vast bedrag per inwoner met een aflopend kortingspercentage in de jaren 2019-2022. Deze bijdrage bedraagt € 37.307 in 2019, € 55.960 in 2020, € 74.614 in 2021 en € 93.268 vanaf 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestiginsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
- het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
- het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak;
- het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
- het instellen en in stand houden van een brandweer;
- het instellen en in stand houden van een GHOR;
- het voorzien in de meldkamerfunctie;
- het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
- het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken;
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing / rampenbestrijding van de gemeente. In 2018 is er een nieuw risicoprofiel opgesteld. Op basis hiervan is in 2019 een nieuw regionaal beleidsplan crisisbeheersing opgesteld.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 3.358.000
€ 2.885.000
Vreemd vermogen
€ 41.612.000
€ 44.575.000
Resultaat
€ 1.347.000
€ 18.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 6.530.451
€ 6.616.000
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen Kennemerstrand N.V.
Vennootschappen en coöperaties
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk kustdorp rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Marina, KondorWessels Vastgoed en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
N.v.t.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€31.797) -51%
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 679.957
n.b.
Vreemd vermogen
€ 100.734
n.b.
Resultaat
€ 196.821
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
€ 0
Toelichting financiële gegevens
Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Coöperaties en vennootschappen Zeehaven IJmuiden N.V.
Vennootschappen en coöperaties
Zeehaven IJmuiden N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestiginsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de vijf commissarissen. Deze functie is momenteel vacant.
Behartigd openbaar belang
Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/ aanvoerders en de groothandelaren.
Visie op de verbonden partij
In het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en diverse portefeuillehouders voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Binnen de kernsectoren Food, Energy en Leisure de positie van Zeehaven te versterken. Daarbinnen is met name offshore wind een belangrijk onderwerp. In 2018 en 2019 worden de parken voor de Hollandse kust getenderd. Dit levert in potentie heel veel werk op. Zeehaven wil een substantieel deel van deze nieuwe economie naar zich toe trekken. Daarvoor wordt binnen de regio met andere havens samengewerkt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie c.q. tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Het ontstaan van frictiekosten bij eventuele uittreding is afhankelijk van de wijze waarop de gemeente in staat is haar aandeel in de NV over te dragen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Via het houden van aparte informatiesessies kan de informatievoorziening aan de raad worden verbeterd.
Financieel
(Wijziging) belang
€ 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
€ 0
Toelichting financiële gegevens
Borg € 9.000.000.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Via het houden van aparte informatiesessies kan de informatievoorziening aan de raad worden verbeterd.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 9.000.000.
- Coöperaties en vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestiginsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf Provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort.
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 4.257.000.000
n.b.
Vreemd vermogen
€ 132.519.000.000
n.b.
Resultaat
€ 337.000.000
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Halt
Stichtingen en verenigingen
Stichting Halt
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestiginsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
N.v.t.
Behartigd openbaar belang
Halt is verantwoordelijk voor de zogenaamde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening van straffen voor jeugdigen), conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie vastgestelde regels. Aanvullend hierop werkt Halt ook aan het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag, onder andere door het verzorgen van voorlichtingslessen op het basis- en voortgezet onderwijs. Halt heeft hiermee tot doel om vandalisme en andere vormen van veel voorkomende jeugdcriminaliteit te voorkomen en te bestrijden en om oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder jongeren leiden.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks 398 uur af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsvoornemens 2018-2021
Voornemen is het versterken van de aanpak van jeugdoverlast door inzet van Halt, door bijvoorbeeld scholieren voor te lichten over groepsdruk, vuurwerkoverlast en jeugdoverlast. Ook wil de gemeente stimuleren dat de Haltstraf wordt ingezet bij jonge overtreders.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Financieel
(Wijziging) belang
N.v.t.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 33.830
€ 33.830
Toelichting financiële gegevens
€ 33.830 is bestemd voor het afnemen van 398 uur preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Stichtingen en verenigingen Winkelstichting Plein ’45
Stichtingen en verenigingen
Winkelstichting Plein ’45
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestiginsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven bestuurders, waarvan er één wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten dhr. B. van Zijll.
Behartigd openbaar belang
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Visie op de verbonden partij
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Beleidsvoornemens 2018-2021
De beleidsvoornemens komen voort uit de in de stichtingsakte opgenomen doelstelling, namelijk het in belang van de goederen en dienstenvoorzieningen van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken, beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoende in de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a).
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Nihil.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het college ontvangt o.g.v. art. 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met degene die door het college is voorgedragen als bestuurslid van de Winkelstichting. Dat overleg zou frequenter kunnen plaatsvinden.Financieel
(Wijziging) belang
Het bestuur van de stichting besluit tot het al dan niet opheffen van de stichting. Bij opheffen zal het bestuur alle bezittingen, inclusief lusten en lasten, om niet aanbieden aan de gemeente.
Financiële gegevens
2018
2019
Eigen vermogen
€ 3.544.467
n.b.
Vreemd vermogen
€ 2.618.135
n.b.
Resultaat
€ 137.503
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 0
€ 0
Toelichting financiële gegevens
De jaarrekening over 2018 is ontvangen en de Winkelstichting Plein 1945 maakt geen begroting voor de komende jaren
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Het college ontvangt o.g.v. art. 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met degene die door het college is voorgedragen als bestuurslid van de Winkelstichting. Dat overleg zou frequenter kunnen plaatsvinden.Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.