Jaarverslag 2019

Bestuurlijk deel

Het resultaat van de jaarrekening wordt veelal bepaald door incidentele ontwikkelingen. Zo ook het resultaat over het jaar 2019. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren zijn er dit jaar een aantal flinke financiële tegenvallers die ervoor zorgen dat resultaat over 2019 een tekort laat zien van € 5,1 mln.

De afwaardering van grondexploitatie (€ 2,2 mln), vastgoed (€ 3,1 mln) en een flink tekort op jeugdhulp (€ 1,6 mln) bepalen voornamelijk het negatieve resultaat. Daartegenover staat een voordeel die voor een groot deel komt doordat projecten of werkzaamheden later zijn gestart en niet alle middelen in 2019 zijn uitgegeven (€ 1,8 mln).  

In dit hoofdstuk wordt het resultaat op hoofdlijnen toegelicht, een nadere toelichting is opgenomen in de Jaarrekening 2019 in het hoofdstuk 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten'.

Financieel overzicht programma's

Programma
(bedragen x €1.000)

Begroting 2019 incl. wijzigingen

Rekening 2019

Begrotingsafwijking 2019

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

1 Ondernemend en duurzaam Velsen

15.484

12.675

-2.808

14.842

12.652

-2.190

642

-23

619

2 Vitaal en sociaal Velsen

92.078

24.792

-67.286

93.575

25.437

-68.137

-1.497

645

-852

3 Wonen en leven in Velsen

29.205

8.227

-20.979

28.857

9.413

-19.445

348

1.186

1.534

4 Burger en bestuur

15.383

2.387

-12.995

15.369

1.970

-13.399

13

-417

-403

5 Organisatie en financiën

36.969

133.100

96.131

39.287

131.349

92.062

-2.318

-1.751

-4.068

Totaal saldo van baten en lasten

189.119

181.181

-7.938

191.930

180.822

-11.108

-2.812

-359

-3.170

Toevoeging aan reserves

2.995

0

2.995

1.698

0

1.698

1.297

0

1.297

Onttrekking aan reserves

0

10.934

10.934

0

7.697

7.697

0

-3.238

-3.238

Gerealiseerde Resultaat

192.114

192.115

2

193.629

188.519

-5.110

-1.515

-3.596

-5.111

Analyse op hoofdlijnen

Hieronder volgt een toelichting op het resultaat van de belangrijkste voor- en nadelen (boven
€ 100.000) die het saldo van het resultaat bepalen. In de toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening is per autorisatieniveau een gedetailleerdere toelichting opgenomen. De bedragen zijn afgerond op € 5.000.

autorisatie

Bedragen x € 1.000

voordeel

nadeel

1

1.2

Meerkosten afvalinzameling HVC

262

2

2.1

Statushouders

190

3

2.2

Bijstandsuitkeringen

225

4

2.2

Wmo abonementstarief

385

5

2.2

Jeugdhulp

150

1.625

6

2.2

Minimabeleid

160

7

3.1

Openbare ruimte

785

8

3.3

Omgevingswet en bestemmingsplannen

155

9

4.1

Raad(sondersteuning)

140

10

4.2

Inzet personele capaciteit

100

11

4.3

Vergunningverlening en handhaving

276

705

12

4.3

Veiligheid en handhaving

95

13

5.1

Treasuryresultaat

80

14

5.1

Onvoorzien

200

15

5.1/5.2

Algemene inkomsten (AU, OZB,..)

545

16

5.2

Vastgoed afwaardering

3.100

17

5.2

Opbrengst huur, erfpacht en verkoop snippergroen

135

18

5.2

Sportaccommodaties

415

19

5.2

Overhead

235

20

5.3

Grondexploitaties

2.200

21

div.

Nagekomen facturen 2019

300

Per saldo overig

291

Totaal

3.822

8.932

Saldo Jaarstukken 2019 - nadelig

-5.110

Toelichting op de tabel
1. Meerkosten afvalinzameling HVC
De kosten van HVC voor huishoudelijk afval zijn ruim € 262.000,- hoger dan was begroot. Dat wordt vooral veroorzaakt door hogere verwerkingskosten van het afval (hogere tarieven en grotere hoeveelheden) en doordat abusievelijk in de 2e Burap een voordeel is gemeld van ruim €200.000,-

2. Statushouders
De uitgaven voor statushouders zijn in 2019 € 190.000 lager dan begroot. Dit is voornamelijk het gevolg van de snellere afbouw van inzet voor het sociaal beheer van de woonlocaties statushouders en een lager aantal statushouders dat in 2019 een traject is gestart dan was ingeschat. Een verwachte bijdrage van het rijk komt niet binnen en moet worden afgeboekt.

3. Bijstandsuitkeringen
Door een hogere vergoeding van het Rijk is bij de bijstandsuitkeringen per saldo een voordeel van € 225.000 zichtbaar.

4. Wmo abonnementstarief
Met de komst van het abonnementstarief is het voor mensen voordeliger om de huishoudelijke hulp door de gemeente te laten organiseren. Aan hulp bij het huishouden is € 242.000 meer uitgegeven dan begroot. Ook bij de woonvoorzieningen zijn de uitgaven toegenomen (€ 185.000). Bij de overige Wmo voorzieningen is per saldo een voordeel van € 35.000 zichtbaar.

5. Jeugdhulp
De lasten voor geleverde zorg binnen de jeugdhulp laten een tekort zien van € 1.868.000 ten opzichte van de begroting. Met name kosten voor ambulante jeugdhulp en jeugdzorgplus zijn toegenomen. Tegenover deze overschrijdingen staat een voordeel van € 245.000 op jeugd en gezinsbegeleiding en € 150.000 op preventieve jeugdhulp.

6. Minimabeleid
De uitgaven voor de bijzondere bijstand zijn in 2019 hoger dan begroot (165.000). De stijgende lijn van voorgaande jaren zet sterker door dan verwacht. De toename is zichtbaar bij de bijdragen aan sociaal culturele voorzieningen, activering en daarnaast bewindvoering.

7. Openbare ruimte
Voor de openbare ruimte hebben we in 2019 extra inkomsten ontvangen van € 544.000. Dit bestaat hoofdzakelijk uit ontvangen bedragen voor de afkoop van onderhoud voor de projecten KPN locatie en Velserbroeksedreef en de vergoeding van de nutsbedrijven voor herstraten.

De invulling van de vergroeningsimpuls wordt in het voorjaar 2020 gestart. De uitgaven voor de vergroeningsimpuls worden gedaan in het plantseizoen dat loopt van eind 2019 tot 1e kwartaal 2020. Het saldo van het budget 2019 zorgt voor een onderschrijding van € 93.000. Ook zijn de kosten voor het maaien lager dan begroot doordat de aanbesteding van maaiwerkzaamheden gunstiger is uitgevallen ( € 100.000) dan voorzien.

8. Omgevingswet en bestemmingsplannen
Dit project Omgevingswet is gestart in 2018, de analyse en plan zijn gerealiseerd in 2019. Het proces van de implementatie van deze wet zal vooral in 2020 zijn beslag krijgen, hiervoor is in 2019 nog € 110.000 niet besteed.

In 2019 zijn veel bestemmings- en wijzigingsplannen opgesteld door of op kosten van de initiatiefnemers van ontwikkellocaties. Hierdoor is er minder beroep op het budget gedaan en is er een voordeel van € 45.000.

9. Raad(sondersteuning)
De griffie is niet het gehele jaar volledig bezet geweest. het personeelsbudget is daarom niet geheel besteed, dit geeft een voordeel van € 37.000. Door deze beperkte bezetting is een deel van het budget van “goederen en diensten derden” (€ 27.000) niet gebruikt doordat een aantal nieuwe ontwikkelingen zijn vertraagd, ook zijn er minder bijeenkomsten georganiseerd dan vooraf verwacht.

Daarnaast hebben raadsleden het afgelopen jaar nauwelijks trainingen aangemeld bij de griffie. Hiervoor was € 38.000 begroot. Verder heeft de rekenkamercommissie het geplande onderzoek naar de omgevingswet op een andere manier vormgegeven. Het volgende onderzoek naar duurzaamheid wordt uitgevoerd in 2020.

10. Inzet personele capaciteit
Voor burgerzaken is extra personeel ingezet, waardoor het budget met € 100.000 wordt overschreden. Dit is het gevolg van tijdelijke inhuur in verband met uitval en zwangerschaps-/ouderschapsverlof van medewerkers.

11. Vergunningverlening en handhaving
In de ontwikkeling op de bouwleges was in 2019 een lichte stijging van het aantal kleinere vergunningaanvragen zichtbaar. Tegelijkertijd blijft het aantal grotere projecten achter ten opzichte van de voorgaande jaren. Het is onduidelijk welke oorzaken hieraan ten grondslag liggen en in hoeverre dit wordt beïnvloed door de uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). De ontvangen bouwleges zijn daardoor € 650.000 lager dan begroot.

Het project Illegale bewoning is in november 2019 is begonnen met de inventarisatie van de illegale situaties en de klachten- en handhavingsverzoeken ten aanzien van het wonen en met het inzichtelijk maken van de huidige situatie bij de recreatieparken. De in 2019 gerealiseerde kosten bedragen € 9.000, waardoor € 221.000 van het budget resteert voor de uitvoering van dit project in 2020.

12. Veiligheid en handhaving
Voor veiligheid is ingehuurd op vacatureruimte, dit geldt zowel voor de beleidsontwikkeling als juridische ondersteuning, hierdoor wordt de begroting met € 50.000 overschreden. Daarnaast is het budget voor het gebruik van het mobilofoonnetwerk C2000 en huur van de ruimte voor handhaving niet toereikend, dit geeft een overschrijding van € 45.000.

13. Treasuryresultaat
In 2019 is minder rente doorberekend aan de taakvelden, dit als gevolg van achterblijvende investeringen. Dit geeft een nadeel van € 170.000. Dit wordt gecompenseerd door € 250.000 aan lagere kapitaallasten door het later opleveren van projecten.

14. Onvoorzien
De post onvoorzien € 200.000 is in 2019 niet gebruikt.

15. Algemene inkomsten
De werkelijke waarde stijging van de woningen is hoger dan ingeschat. Dit geeft € 267.000 aan extra inkomsten OZB. Ook zijn de precario inkomsten voor kabels- en leidingen toegenomen met € 97.000 hoger dan begroot.

In de decembercirculaire hebben wij € 261.000 ontvangen van het Rijk voor de uitwerking van het Klimaatakkoord. De nadruk ligt op de ondersteuning van de decentrale overheden bij het realiseren van de Regionale Energie Strategieën (RES) en op de ondersteuning van gemeenten bij de Transitievisies Warmte. Ook worden in deze circulaire de uitkeringsfactor en de maatstaven aangepast aan de meest recente stand van zaken. Dit geeft per saldo een nadeel voor 2019 van € 80.000.

16. Vastgoed afwaardering
Wij hebben een pand opnieuw laten taxeren. De waarde is door de crisis en de teruglopende markt voor winkelpanden aanzienlijk gedaald, met € 3,1 mln. Deze daling hebben we daarom ook verwerkt in de waardering van de activa (zie balans), waardoor dit direct leidt tot een nadeel voor het jaar 2019.

17. Opbrengst huur, erfpacht en verkoop snippergroen
In 2019 zijn nieuwe gronden in verhuur of erfpacht uitgegeven. Samen met de verkoop van snippergroen geeft dit een voordeel op de inkomsten van € 135.000.

18. Sportaccommodaties
Per saldo laat de exploitatie en het beheer van de sportaccommodaties een voordeel zien. Drie onderwerpen verklaren voor een groot deel dit saldo:

  • Groot onderhoud: lagere lasten (€ 147.000), dit komt met name doordat de aanleg van de kunstgrasvelden voor DKV in 2020 wordt afgerond. Pas bij afronding kan de vrijval uit de reserve sportaccommodaties plaatsvinden;
  • BTW-compensatie: Bij de inkomsten is een uitkering voor de BTW compensatie sport (SPUK) van € 189.000 en zijn de huurinkomsten hoger (€ 78.000). In voorgaande jaren was het huurbedrag incl btw die moest worden afgedragen, met de komst van de SPUK regeling is dit komen te vervallen.

19. Overhead
Per saldo laten de algemene ondersteunende kosten een voordeel zien van € 235.000. Doordat niet alle functies het hele jaar bezet zijn geweest zijn de personele kosten voor de 'overhead' functies € 300.000 lager uitgevallen. Ook is minder ingezet op activiteiten zoals arbo, preventie, rampenplannen etc. Dit geeft een voordeel van € 179.000. De aanbesteding van de postafhandeling is € 73.000 lager uitgevallen. Daartegenover staat een overschrijding van de ICT kosten met € 320.000. Dit betreft de extra inzet op het verbeteren van de ICT systemen en de kosten van licenties en software.

20. Grondexploitaites
De waardering van de grondcomplexen geeft een negatief resultaat van € 2.153.000. Dit bestaat uit een drietal componenten:

  • Afsluiten van een grondcomplex: de raad heeft besloten, overeenkomstig BBV-regelgeving, om een grondexploitatieplan af te sluiten. Dit plan heeft een negatief resultaat van € 1.898.000. Hier tegenover staat het vrijvallen van de verliesvoorziening van € 791.000;
  • Vertraging afsluiten grondexploitaties: tegen de prognose is zijn een aantal grondexploitaties nog niet afgerond. Het verwachte positieve resultaat is daarom niet gerealiseerd, dit geeft € 700.000 aan lagere inkomsten;
  • Afwaardering boekwaarde: na de sloop van strategisch verworven woningen is de boekwaarde afgewaardeerd met € 356.000.

21. Nagekomen facturen 2019
Er is voor ongeveer € 300.000 aan nog nagekomen facturen verwerkt. Omdat deze facturen betrekking hebben op verschillende programma's zijn deze uit praktische overweging, in overleg met de accountant, bij de overige baten en lasten geboekt.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03