Bedrijfsvoering

Dienstverlening

Digitale dienstverlening
Vanaf heden is het mogelijk om digitaal aangifte te doen van geboorte. Het aangeven van een geboorte kan dan op afstand worden gedaan. Mede door een wetswijziging waardoor bij digitale aangifte niet meer hoeft getekend te worden kan het hele proces digitaal. Het is nog steeds mogelijk om aangifte te doen aan de balie op het gemeentehuis.

Online afspraken
Zowel Burgerzaken als KCC hebben veel balie klantcontacten afgehandeld in 2019. KCC komt op 27500 balieklantcontacten en Burgerzaken op 37.442 baliecontacten/producten. 30% van alle Burgerzaken afspraken zijn online gemaakt namelijk 11.411. Het aantal binnen gekomen telefoongesprekken bij het KCC bedraagt 54.777.

Deelnemen aan project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
In december 2018 is aangesloten bij het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Naast het opsporen van adresfraude wordt hierdoor ook de kwaliteit van de gegevens in de Basisregistratie personen bevorderd. In 2019 is gestart met het afleggen van huisbezoeken. In 2019 zijn 48 huisbezoeken afgelegd in het kader van de LAA. En zijn er 33 huisbezoeken afgelegd op basis van eigen onderzoeken. Van de aangeleverde “verdachte” adressen van het Ministerie had 50% een hit.
In 2020 zal deelname worden gecontinueerd en geïntensiveerd en zal er aan de gemeenteraad een rapportage over 2019 worden aangeboden.

Thuisbezorgen reisdocumenten
In 2019 is door de invoering van de decentrale modules Burgerzaken mogelijk om reisdocumenten thuis te laten bezorgen. Het project hiervoor is in het 2e kwartaal gestart en met succes afgerond. Het maakt het voor de burger mogelijk om geen tweede keer naar het gemeentehuis te gaan om in het bezit van het (nieuwe) reisdocument te komen. Reisdocumenten worden bezorgd op alle adressen in het land (behalve de Waddeneilanden) op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag van 08.00 uur tot 18.00 uur. In 2020 wordt gestart om de aanvraag vanaf thuis te starten. De inwoners hoeven voor de aanvraag alleen nog voor de vingerafdruk naar het gemeentehuis. In 2020 wordt bekeken of tevens de rijbewijzen kunnen worden bezorgd.

Bezoekersregistratie
2019 heeft er een pilot plaats gevonden waarbij bezoekers voor het college via een QR code zich via de zuil konden aanmelden en zonder tussenkomst van het KCC worden opgehaald door het bestuurssecretariaat. Na aanmelden bij de zuil zal de betreffende medewerker van het bestuurssecretariaat een pushbericht op de telefoon ontvangen en een pop-up op de monitor. Na deze  succesvolle pilot is dit ingebed in de reguliere werkzaamheden. In afwachting van de nieuwe release zal verdere uitbreiding binnen de organisatie plaats vinden.

Groene verhuizingen
In 2019 is er gestart met de pilot “groene” verhuizingen. Adresmutaties van burgers worden automatisch aan de hand van door de gemeente zelf in te stellen risicoprofielen verwerkt. Deze groene verhuisaangiftes geven geen enkele reden om aan de betrouwbaarheid hiervan te twijfelen. Deze mutaties worden dan ook direct doorgevoerd naar de Basisregistratie Personen. De aangifte wordt zonder tussenkomst van een ambtenaar afgehandeld. Bij de aangiftes waar een melding – een oranje of rode arcering – in het proces wordt getoond, kijkt een ambtenaar waarom deze verschijnt. Een dergelijke waarschuwing hoeft niet direct fraude te betekenen maar het geeft wel kans op fraude en de bedoeling is dit vroegtijdig in de gaten krijgen. Wanneer nodig wordt dan alsnog een adresonderzoek ingesteld. Op die manier kan het echter gerichter en zal een dergelijk onderzoek dus minder vaak plaatsvinden.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03