Organisatie en financiën

Autorisatieniveau 5.2

Autorisatieniveau 5.2

Beheer vastgoed (taakvelden: 0.3; 4.3; 5.2; 5.3; 5.5 en 5.7)
Afwaardering vastgoed
Wij hebben een pand opnieuw laten taxeren. De waarde is door de crisis en de teruglopende markt voor winkelpanden aanzienlijk gedaald, met € 3,1 mln. Deze daling hebben we daarom ook verwerkt in de waardering van de activa (zie balans), waardoor dit direct leidt tot een nadeel voor het jaar 2019.

Faillissement
De leverancier van de trekkenwand (stadsschouwburg) is failliet verklaard. Onze aanbetaling hebben wij als vordering ingediend bij de curator, daardoor is bij de inkomsten een vordering van € 137.000 opgenomen en de aanbetaling als kosten opgenomen.

Overige gebouwen en gronden            
De rentelasten voor de erfpacht en verhuur van gronden is te hoog begroot, dit geeft een voordeel van € 441.000. Daar tegenover staan een aantal nadelen, deze zijn als volgt opgebouwd:

  • Afschrijving woningen Willemsbeekweg vanwege BBV regels      €      54.000
  • Groot onderhoud (schilderwerk) ENOB woningen in 4e kwartaal      €      56.000
  • Kosten verkoop snippergroen                   €      22.000
  • Verbouw gymzaal Troelstaweg voor herhuisvesting d   ecoratelier      €      60.000
  • Verkoop Abeel,  afschrijving waarde zonnepanelen            €      17.000
  • Klein onderhoud stadsschouwburg door onderhoudscontracten      €      60.000
  • Diversen                           €      28.000

Er zijn bij de inkomsten de volgende voordelen:

  • Verkoop snippergroen                      €     86.000
  • Hogere erfpachtinkomsten                     €     30.000
  • Hogere huurinkomsten winkels                   €     18.000

Voor de panden Watervliet aan de Doelmanstraat en het oude raadhuis aan de Torenstraat is geen huur ontvangen voor een totaal bedrag van € 42.000. Deze panden staan op de nominatie om verkocht te worden. Voor het pand Watervliet is inmiddels begin 2020 een koopovereenkomst getekend.

Sportaccommodaties                        
Er zijn minder uitgaven voor groot onderhoud (147.000), dit komt met name doordat de aanleg van de kunstgrasvelden voor DKV in 2020 wordt afgerond. Pas bij afronding kan de vrijval uit de reserve sportaccommodaties plaatsvinden.
Door de stikstofproblematiek is nog niet begonnen met de bouw van de Dolfijnzaal, dit geeft een voordeel op de toegerekende rentelasten (€ 13.000). Verder zijn er hogere kosten door de verruiming van de sportvrijstelling.

Bij de inkomsten is een uitkering voor de BTW compensatie sport (SPUK) van € 189.000 en zijn de huurinkomsten hoger. In voorgaande jaren was het huurbedrag incl btw die moest worden afgedragen, met de komst van de SPUK regeling is dit komen te vervallen. Daardoor zijn er € 78.000 aan extra inkomsten huur zichtbaar.

0.4 Overhead
Personele kosten
Bij de overhead functies zijn gedurende 2019 niet alle functies het gehele jaar bezet geweest. Dit geeft een voordeel van € 380.000. Dit heeft betrekking op HR, juridische zaken, communicatie, algemene zaken en sociaal domein. Bij het sociaal domein is deze vacatureruimte ingezet voor de inzet van extra inzet voor de afhandeling van aanvragen voor de Wmo en bijstand. Op programma Vitaal en sociaal domein is daarom ook een overschrijding zichtbaar.
Daarnaast is minder ingezet op activiteiten, zoals inzet op arbo en preventie, rampenplan, zijn niet of gedeeltelijk uitgevoerd. Dit levert gezamenlijk een voordeel op van € 179.000.

Facilitaire ondersteuning
De onderschrijding bij Facilitaire Dienstverlening (€ 80.000) is op hoofdlijnen te herleiden naar de volgende ontwikkelingen:

  • hogere kosten € 22.000 voor koffieautomaten en samenhangende voorzieningen;
  • lagere kosten € 25.000 voor het afvoeren van containers; deze post is in 2018 structureel opgenomen in de begroting voor de aanschaf van de  variobins. dit betrof echter een incidentele post;
  • inkoopvoordeel van € 73.000 uit de aanbesteding Cycloon voor postafhandeling en bezorging (inclusief portokosten).

ICT
Ook dit jaar is flink ingezet op het verbeteren van de ICT systemen en infrastructuur en de voorbereiding van de organisatie op de outsourcing. Daarvoor is het extra budget van € 1,5 mln ingezet. Dit is niet toereikend gebleken om de kosten om de kosten voor de aanpassing van systemen te dekken. Om systemen in de lucht te houden en te verbeteren is extra advies en ondersteuning ingezet. Bovendien waren in het 4e kwartaal de licentiekosten hoger als gevolg van de vervanging van de ICT-infrastructuur. Dit heeft geleid tot overschrijdingen van respectievelijk € 155.000 en € 36.000.  Daarnaast is een tekort ontstaan op de onderhoudsbudgetten voor de Basisregistratie Grootschalige Topo van € 54.000 en waren de onderhoudskosten voor afdelingsspecifieke applicaties € 71.000 hoger dan verwacht. De overschrijdingen tellen op tot een totaal tekort van € 320.000.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03