Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief technisch voldoende wegen.

Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief technisch voldoende wegen

Subdoelstelling 3.1.1:

Zorgen voor voldoende groen, optimale bereikbaarheid, een aanvaardbare parkeerdruk, schone openbare ruimte en kwalitatief technisch voldoende wegen

Wat hebben we gedaan?

Toezicht en handhaving op het strand
Zie de tekst onder programma 1, subdoelstelling 1.2

Parkenpraat en onderzoek naar losloop plaatsen
Parkenpraat startte in oktober 2018. Zo’n 1900 mensen lieten via een enquête, bijeenkomsten en wandelingen door de parken, weten hoe ze de parken in Velsen beleven en wat beter kan. Op basis daarvan deed de gemeente veel om de parken nog mooier en beter te maken:

  • Toevoegen of vervangen van groen;
  • Toegankelijker maken voor mensen met een beperking;
  • Toevoegen van afvalbakken en dispensers met hondenpoep zakjes

In 2020 besluit het college of en waar de losloop plaatsen worden aangepast.

Aanpassen aan het veranderende klimaat - klimaatadaptatie
Het klimaat verandert en dat heeft ook gevolgen voor Velsen. Naast zeespiegelstijging verwachten deskundigen hogere temperaturen, nattere winters, hevigere regenbuien en kans op drogere zomers. Hierdoor krijgt Velsen vaker te maken met wateroverlast. We moeten ons dus aanpassen aan het veranderende klimaat, om de omgeving leefbaar te houden. De gemeente heeft een digitale klimaatatlas waarin de verwachte effecten van de klimaatverandering staan. De atlas helpt de gemeente, inwoners, bedrijven, instellingen en belangengroeperingen als zij de maatregelen bespreken die nodig zijn om de gevolgen van de klimaatverandering te ondervangen en wie daarmee aan de slag kan. In die maatregelen worden ook kansen opgepakt die het energieverbruik duurzamer maken en de omgeving groener. De gemeente probeert op allerlei manieren inwoners bewuster te maken van de gevolgen van klimaatverandering. Zij krijgen ook informatie over maatregelen die zij zelf kunnen nemen. Onder andere via Operatie Steenbreek (motto: steen eruit, groen erin) en de samenwerking met het Pieter Vermeulen Museum en BRAK!.

Groenstructuurplan - Een groene toekomstbestendige omgeving
De gemeente maakte in samenspraak met bewoners, bedrijven en organisaties op het gebied van groen, ecologie en landschap een GroenstructuurPlan. Het groenstructuurplan is een actualisatie en bundeling van het landschapsbeleidsplan en het groenbeleidsplan. Het biedt onder andere kansen om de gemeente groener te maken, zodat de omgeving beter bestand is tegen klimaatverandering. Ook insecten en kleine zoogdieren profiteren van een groenere omgeving.
Vanaf 2020 worden de maatregelen uit het groenstructuurplan uitgevoerd. Onder andere het onderhoud aan de buitenplaatsen.

Bij-vriendelijk Velsen
Velsen is landelijk erkend als ‘Bij-vriendelijke Gemeente’. Sindsdien heeft de gemeente niet stilgezeten om steeds bij-vriendelijker te worden. Op verschillende plekken wordt slechts een deel van het gras gemaaid, waarna later in het jaar een ander deel wordt gemaaid. Verschillende grashoogtes zijn ideaal voor rupsen om uit te groeien tot vlinders. Op andere plekken wordt minder vaak (ecologisch) gemaaid waardoor zaadjes meer verspreiden. Hierdoor ontstaat een grote diversiteit aan kruiden en planten. In steeds meer plantsoenen komt een grotere variatie aan planten met verschillende bloeiperiodes. Dit trekt over langere tijd een grote diversiteit aan insecten aan. Ook in bosplantsoenen is meer diversiteit; vlierbessen, meidoorns, de zwarte bes en de lijsterbes zijn gunstig voor bijen, andere insecten en vogels.

Nieuw beleidsplan voor spelen en bewegen
Door andere prioriteiten is nog geen start gemaakt met het beleidsplan voor spelen en bewegen.

Mobiliteitsagenda
Velsen heeft een nieuwe mobiliteitsagenda vastgesteld. De mobiliteitsagenda bevat 20 beleidsdoelen en 70 maatregelen, ingedeeld in 6 thema’s: duurzame mobiliteit, verkeersveiligheid, fiets en voetganger, openbaar vervoer, autobereikbaarheid en parkeren. Een greep uit de beleidsdoelen:

- Stimuleren om de auto te laten staan en de fiets of het openbaar vervoer te pakken
- Emissieloos rijden stimuleren
- Parkeervoorzieningen afstemmen op de vraag en de ruimtelijke situatie.

De mobiliteitsagenda stelt fietsers en voetgangers centraal, in plaats van auto’s. Want hoe beter voorzieningen te voet of fietsend bereikbaar zijn, hoe aantrekkelijker het wordt om te lopen of te fietsen. In het verleden werd bij de inrichting van de openbare ruimte vaak geredeneerd vanuit de automobilist. Nu juist vanuit de langzame verkeersdeelnemer.
Diverse maatregelen uit de mobiliteitsagenda worden in 2020 uitgevoerd.

Bestrijding Japanse duizendknoop
In Velsen groeien de Japanse duizendknoop en de reuzenberenklauw. Zij kunnen de biodiversiteit aantasten en schade toebrengen aan gebouwen en wegen. Bij gebouwen en wegen bestrijdt de gemeente met chemievrije of chemische middelen (zonder het giftige middel glyfosaat). Waar de duizendknoop geen directe bedreiging is voor gebouwen en wegen, wordt nog geen bestrijding toegepast. De gemeente wil zoveel mogelijk chemievrij bestrijden. In elk geval rond scholen en speelplekken en op plekken nabij water. Denk aan de methode waarbij de grond met heet water zodanig wordt verhit, dat de wortels afsterven. Verbranding van de wortels door elektrocutie of afdekken met sterk zeil zijn ook goede opties.

Extra bescherming voor natuurgebied rond Kennemermeer
De gemeente is in april 2018 een proef gestart in het Natura2000-gebied rond het Kennemermeer, waarbij bezoekers met honden werden verzocht niet ten oosten van het meer te lopen. De proef eindigde op 1 april 2019. Het doel was om te onderzoeken of minder honden in dit gebied een positief effect heeft op de natuur. De gemeente heeft tijdens de proef regelmatig gesproken met negen lokale hondenuitlaatservices, strandhuisjesverenigingen, natuurorganisaties en de erfpachter van het gebied; Kennemerstrand NV. De meningen van die partijen over het succes van de proef lopen zeer uiteen. Ook onder andere bezoekers van het gebied zijn grote meningsverschillen. Het college heeft het meest kwetsbare gebied aan de oostzijde van het Kennemermeer verboden voor honden verklaard. In de rest van het gebied mogen honden wel komen.

Verkeersveiligheid op de agenda
De verkeersveiligheid in Nederland is de laatste jaren slechter geworden. Ook in Velsen. Dat komt onder andere door de opkomst van nieuwe voertuigen zoals e-bikes en bakfietsen, maar ook het gebruik van smartphones en de grotere deelname van ouderen in het verkeer.
Daarom krijgt verkeersveiligheid meer aandacht. Landelijk startte in 2019 het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Het doel van dit plan is dat elke provincie per deelregio een uitvoeringsagenda verkeersveiligheid maakt. De wethouder verkeer is bestuurlijk ambassadeur voor deze regio (Haarlem-IJmond), samen met de gedeputeerde. Velsen werd in 2019 ook pilotgemeente voor het opstellen van een verkeersongevallenprotocol. Doel is om een standaard handelingswijze bij dodelijke of ernstige verkeersongevallen te maken. Die handelingswijze moet helpen om de verkeersveiligheid op de plek van het ongeval te verbeteren. Het is de bedoeling dat alle gemeenten in Nederland dit gaan gebruiken.

Doorfietsen tussen IJmuiden en Santpoort-Zuid
Een door-fietsroute is een regionale hoofdfietsroute om op langere afstanden vlot en veilig te kunnen doorfietsen. De centrale fietsroute door Driehuis en Santpoort-Noord is onderdeel van de doorfietsroute. Naast deze route door de woonkernen komt er ook een door-fietsroute via de westzijde van Driehuis en Santpoort (Spoorpad, ’t Princenboschpad, Wijnoldy Daniëlslaan, Wüstelaan, Schoterkerkpad). Deze route biedt vanuit IJmuiden een meer directe route naar de middelbare scholen in Driehuis en naar Santpoort-Zuid. Daarnaast is het een aantrekkelijke ‘groene’ route richting Haarlem. De routes vullen elkaar goed aan.

De ideale buitendienst
Na een samenspel met inwoners en buitendienstmedewerkers, koos de raad in het voorjaar van 2019 voor een buitendienst die ‘dichtbij de samenleving’ werkt. De focus van deze nieuwe buitendienst ligt enerzijds op intensiever contact en samenwerking met bewoners en anderzijds op gestructureerd onderhoud. Voor zware en vakspecifieke klussen schakelt de gemeente een aannemer in. Buitendienstmedewerkers krijgen meer ruimte om hun talenten te ontwikkelen. Zij blijven duurzaam inzetbaar: werkzaamheden worden afgestemd op de (fysieke) mogelijkheden.
Het uitgangspunt 'dichterbij de samenleving' leidde tot een nieuw organisatiemodel. Voor dat model is een start gemaakt met het maken van onder andere nieuwe functieprofielen en werkprocessen.

Reguliere activiteiten

Onderhoud en beheer speelplekken
In 2019 kregen 4 speelplekken in Velserbroek en 2 speelplekken in Velsen-Noord een opknapbeurt. Waar mogelijk zijn speelplekken en speeltoestellen toegankelijk gemaakt voor kinderen met een beperking.

Beheer en onderhoud van groen en wegen
Langs de Andreaweg in Velsen-Noord zijn vanwege de veiligheid populieren gekapt. Daarvoor in de plaats zijn veel nieuwe bomen en struiken geplant. Het aantal bomen neemt daardoor de komende tien jaar, in samenspel met bewoners, flink toe ten opzichte van de oude situatie. Ook de biodiversiteit neemt door het nieuwe groen toe.
Bedrijf Tennet heeft in Velsen-Noord een oude elektriciteitskabel verwijderd. Daardoor moesten ook bomen gekapt worden. Die zijn allemaal vervangen door nieuwe bomen. Ook hier is meer diversiteit dan in de oude situatie. Belangrijk is het toevoegen van ‘streekeigen soorten’, die de eigenheid en kwaliteit van het Velsense landschap versterkt.
Ook in de rest van Velsen zijn veel nieuwe bomen geplant; ruim 300.
Groenwerkzaamheden aan de Bastions in Velserbroek zijn nog niet gestart omdat riolerings- en verhardingswerkzaamheden ook direct worden meegenomen. Dat kost extra voorbereidingstijd.

Een riool dat berekend is op de toekomst
Bij vervanging van riool wordt rekening gehouden met het veranderende klimaat. Het riool krijgt door meer regen meer water te verwerken. Regenwater wordt bij voorkeur buiten het riool om, via een apart stelsel in de bodem opgenomen. Bij nieuwbouw neemt een apart stelsel buiten het riool om het regenwater op. De gemeente onderhoudt het riool met efficiënte maatregelen. Dit past bij de afspraken in het Bestuursakkoord Water. Daarin hebben de betrokken partners afgesproken om de verwachte kostenstijging zoveel mogelijk te beperken. Die partners zijn de drinkwaterbedrijven, de gemeenten voor de riolering en de waterschappen voor de zuivering.

Grondwater op peil
De grondwaterstand geeft aan op welk niveau het grondwater staat. Grondwater is belangrijk, omdat bomen, planten en andere gewassen zich ermee voeden. Teveel of te weinig grondwater kan ook overlast geven. Daarom heeft Velsen een uitgebreid netwerk van peilbuizen om de grondwaterstanden te meten.
Waar het grondwater te hoog staat, is drainage aangebracht: een systeem dat water afvoert uit de grond. Bij vervanging van het riool wordt vaak nieuwe drainage aangelegd om te hoge grondwaterstanden te voorkomen. De klimaatverandering zorgt in de winter steeds vaker voor hoge grondwaterstanden. Door het nemen van maatregelen bestrijden we deze effecten.

Kleuren van de begroting 2019

Meer klimaat bestendig en prettige openbare ruimte door vergroeningsimpuls     Goed op weg
Er is een kaart gemaakt met locaties waar meer groen kan komen. Deze kaart kwam tot stand in samenspraak met bewoners. In februari 2020 pakten we 3 plekken in Velsen-Noord aan en 2 in IJmuiden. Bijna 700 m2 grijs op deze locaties is groen geworden.

Snel en slim meldingen openbare ruimte afhandelen                 Goed op weg
Sinds 2018 kunnen inwoners op de website of via de app Slim melden op een prettige, snelle manier een ‘melding openbare ruimte’ doen. Om de meldingen snel, digitaal en op locatie af te handelen breiden we het systeem verder uit. Dit betreft onder andere de ‘achterkant’ van het systeem, de zogenoemde behandelapp. Met deze app kunnen medewerkers van de gemeente met telefoon of tablet de melding afhandelen op locatie. Dit scheelt tijd en bureauwerk.
We verwachten dat de behandelapp in de eerste helft van 2020 klaar is. Helaas is dat later dan gepland, omdat de ontwikkeling van de behandel app een grotere uitdaging bleek dan de leverancier had voorzien.
Ook de 'voorkant' wordt verbeterd. Zo kunnen gebruikers van de app straks bijvoorbeeld zien of de melding al in behandeling is genomen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03