Vitaal en sociaal Velsen

Autorisatieniveau 2.2

Autorisatieniveau 2.2

Participatie en inkomensondersteuning (taakveld 6.3 en 6.4)
Personele inzet
Voor het invullen van vacatures en tijdelijke vervanging voor ziekte en zwangerschap is personeel ingehuurd om bij de afhandeling van de aanvragen vertraging te voorkomen. De kosten van personele inzet zijn daardoor € 100.000 hoger uitgevallen.  

Bijstandsgerechtigden
In de Begroting 2019 is het budget voor de bijstandsuitkeringen onterecht geïndexeerd, zowel aan de baten als lastenkant. Dit geeft een voordeel van € 420.000 bij de lasten. Voor de baten is dit als nadeel zichtbaar. Per saldo zijn de inkomsten van het Rijk € 645.000 hoger dan de begroot. Er is dit jaar meer ingezet op activering van cliënt richting werk en extra capaciteit op handhaving, waardoor de uitstroom is gestegen. Onder meer hierdoor daalde het aantal bijstandsgerechtigden in 2019 van 1.388 naar 1.347.

Minimabeleid
De uitgaven voor de bijzondere bijstand zijn in 2019 hoger dan begroot (165.000). De stijgende lijn van voorgaande jaren zet sterker door dan verwacht. De toename is zichtbaar bij de bijdragen aan sociaal culturele voorzieningen, activering en daarnaast bewindvoering.

Voor deelname Sociaal Culturele Voorzieningen, sport en cultuur voor kinderen en Indirecte schoolkosten zijn meer aanvragen ontvangen dan verwacht. Dit komt omdat er een aanvraagformulier naar de bij ons bekende rechthebbenden is gestuurd. Dit is een positieve ontwikkeling omdat het bereik van de voorzieningen is gestegen. Daarnaast zagen we een stijging van het aantal inwoners dat bijzondere bijstand ontvangt voor de kosten van bewindvoering. Het starten van bewindvoering is eenvoudig, maar het beëindigen is een stuk lastiger.

Het aantal inwoners dat deelneemt aan de collectieve zorgverzekering neemt toe. Dit is een goede ontwikkeling aangezien we zoveel mogelijk minima willen bereiken met de regeling. Deze ontwikkeling is in lijn met de begroting.

In de begroting is een technische fout gemaakt bij het herschikken van het budget voor participatie en inkomensondersteuning. In plaats van het budget met bijna € 200.000 te verhogen is het budget hiermee verlaagd, dit verklaart een overschrijding van € 400.000. Dit budget staat, onterecht, begroot op programma Organisatie en financiën op autorisatieniveau 5.1.

IJmond Werkt!
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! voor de uitvoering van de sociale werkvoorziening was lager dan begroot. Dit werd voornamelijk veroorzaakt doordat een bijdrage van
€ 167.000 in het verwachte tekort van IJmond Werkt! uiteindelijk niet nodig bleek te zijn.

Wmo voorzieningen en begeleiding (taakveld 6.6 en 6.71)
Schuldhulpverlening
De uitgaven voor schuldentrajecten in 2019 zijn € 22.000 lager dan verwacht. Landelijk is een daling te zien van het aantal mensen dat zich meldt voor schuldhulpverlening.  De oorzaak ligt voor een deel in de verbeterde economische situatie en betere preventiemaatregelen.

Abonnementstarief
In de 2e Bestuursrapportage 2019 hebben we rekening gehouden met de aanzuigende werking van het abonnementstarief. We zien een stijging tussen de 13% en 20% bij het huishouden, begeleiding en woonvoorzieningen.

Het nadeel op de WMO maatwerkvoorzieningen wordt voornamelijk veroorzaakt door overschrijdingen op hulp bij het huishouden en woonvoorzieningen. Aan hulp bij het huishouden is € 242.000 meer uitgegeven dan begroot. Met de komst van het abonnementstarief is het voor mensen voordeliger om de huishoudelijke hulp door de gemeente te laten organiseren. De overschrijding voor woonvoorzieningen bedraagt € 185.000. Ook hier zien we de invloed van het abonnementstarief. Het aantal indicaties steeg met circa 13%. De uitgaven voor woonvoorzieningen variëren in hoogte. Dit is afhankelijk van het type maatwerkvoorziening.

Tegenover deze overschrijdingen staat een voordeel van € 245.000 op jeugd en gezinsbegeleiding en aan de overige WMO voorzieningen werd € 35.000 minder uitgegeven dan begroot.

De inkomsten uit de eigen bijdrage zijn € 18.000 lager dan begroot.

Personele inzet
Om het toenemende aantal aanvragen voor de Wmo voorzieningen goed te kunnen verwerken is extra capaciteit ingezet. Dit geeft  € 90.000 aan hogere kosten.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Gemeenten hebben met elkaar afgesproken dat een tekort op het regionale budget maatschappelijke opvang door de regiogemeenten op basis van inwoneraantal wordt opgevangen. In 2019 blijkt dit niet nodig te zijn omdat het tekort is opgevangen met een overschot op het regionale budget beschermd wonen (door de centrum gemeente Haarlem). Er is een voordeel ontstaan van € 124.000.

Jeugdhulp en geëscaleerde zorg (6.72, 6.81 en 6.82)
De lasten voor geleverde zorg binnen de jeugdhulp laten een tekort zien van € 1.868.000  ten opzichte van de begroting. Met name kosten voor ambulante jeugdhulp en jeugdzorgplus zijn toegenomen. Hiertegenover staat een onderschrijding op de jeugdhulp met verblijf en de kamertraining voor jongvolwassenen (zie toelichting bij Wmo woonvoorziening).

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03