Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers

Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers

Subdoelstelling 4.3.1:

Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners, bedrijven en bezoekers

Wat hebben we gedaan?

Aanpak ondermijnende criminaliteit
De gemeente houdt zich op een aantal manieren bezig om ondermijnende criminaliteit te voorkomen. Ondermijning betekent dat de onderwereld zich in het geheim in de ‘bovenwereld’ heeft genesteld.
Onder ondermijning valt een breed scala aan verschijnselen. Dat vraagt om een brede aanpak. In 2019 voerden we de volgende activiteiten uit:

  • We werkten samen met partners zoals de politie, de belastingdienst en het Openbaar Ministerie aan drie ondermijningszaken. Deze leidden in sommige gevallen al tot strafrechtelijke vervolging en in andere casussen wordt nog onderzoek gedaan;
  • Velsen heeft als pilot voor de andere IJmondgemeenten een weerbaarheidsscan laten uitvoeren om inzicht te krijgen in de mate waarin de ambtelijke organisatie kwetsbaar en beïnvloedbaar is voor criminaliteit. De resultaten hiervan verwachten we begin 2020;
  • Burgemeester Dales werd bestuurlijk ambassadeur van het Project Maritieme Smokkel, dat zich uitstrekt over de hele eenheid Noord-Holland. Dit project heeft als voornaamste doel om diepgaander inzicht te krijgen in de aard en de omvang van de vitale schakels rondom met name cocaïnesmokkel in de havens die zijn gelegen in Noord-Holland. Vervolgens zal worden onderzocht welke barrières hiertegen kunnen worden opgeworpen. Er zijn integrale teams actief die zich richten op de visserijsector, de jachthavens in Enkhuizen en vastgoed in Den Helder;
  • Velsen heeft een provinciale bijeenkomst voor notarissen mede georganiseerd met als doel om notarissen meer bewust te maken van hun, vaak onbewuste, rol in witwasconstructies. Ook is hun handelingsperspectief gegeven om hier barrières tegen op te werpen;
  • Er is een bijeenkomst georganiseerd voor en door de ondernemersvereniging OV IJmond over ondermijning. Ook deze bijeenkomst was gericht op bewustwording en het bieden van handelingsperspectief, waaronder het melden van mogelijke misdaad via Meld Misdaad Anoniem;
  • In het havengebied van IJmuiden is een ‘veegactie’ uitgevoerd. Dit is een multidisciplinaire controle waarbij meer dan 100 bedrijven, loodsen en garages zijn bezocht en gecontroleerd op mogelijke strafbare feiten. Naast een aantal kleinere overtredingen is een tweetal hennepkwekerijen aangetroffen en een opslagplek voor hennep;
  • Samen met de BIZ zijn er in het havengebied en op de Parkweg ANPR-palen (voor automatische kentekenplaatherkenning) geplaatst;
  • Het haventeam, dat al een aantal jaren actief is om signalen uit het havengebied op te pakken, is geëvalueerd. De verbeterpunten leiden mogelijk tot een andere opzet van het team in 2020;
  • Burgemeester Dales heeft in 2019 opgetreden tegen vijftien drugspanden. Tien drugspanden zijn gesloten en in vijf gevallen is een waarschuwing gegeven;
  • Er is een start gemaakt met de evaluatie van het beleid als het gaat om het sluiten van drugspanden. Hiervoor sluiten wij aan bij de gemeenten Purmerend, Landsmeer, Zaanstad, Edam-Volendam en de OVER-gemeenten. In 2020 wordt een nieuw Damoclesbeleid vastgesteld;
  • We zijn IJmondiaal gestart met de bestuursrechtelijke aanpak van overlast gevende drugshandel en het vervoer van inbrekerswerktuigen. In Velsen is op deze wijze in één geval opgetreden tegen drugshandel en in één geval tegen het vervoeren van inbrekerswerktuigen. Deze aanpak wordt in 2020 voortgezet;
  • Als IJmondgemeenten zijn we aangesloten bij twee projecten die lopen binnen het regionaal programma ondermijning, namelijk “dealende jeugd” en “productielocaties drugs”;   
  • De IJmondgemeenten hebben gezamenlijk besloten om aan te sluiten bij Meld Misdaad Anoniem. Dit betekent dat wij, net als de politie, zogenoemde MMA-meldingen gaan ontvangen;  
  • Er is een start gemaakt met het op IJmondiaal niveau harmoniseren van de Bibob-beleidsregels. In 2020 wordt een nieuw Bibob-beleid vastgesteld en wordt de uitvoering hiervan verscherpt.   

In 2019 maakten we ambtenaren meer bewust van ondermijning door uit te leggen wat het is en hoe je het kunt herkennen. Resultaat daarvan is dat er meer signalen binnenkomen, bijvoorbeeld rondom illegale bewoning of verdachte vastgoedtransacties. Om onze informatiepositie en onze handhavende maatregelen effectiever te organiseren, gaan we in 2020 deze onderdelen meer samenhangend organiseren.

Bommenkaart Velsen
Regelmatig worden er in Velsen nog Niet Gesprongen Explosieven (NGE) uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen. Voordat er bij een bouwproject in de grond wordt gegraven, vindt eerst onderzoek plaats naar NGE. Dat gebeurt bij ieder project opnieuw: resultaten van eerder onderzoek worden niet bewaard en in kaart gebracht. Dat kan efficiënter, zodat er straks bij bouwwerkzaamheden in Velsen direct duidelijkheid is over eventueel aanwezige explosieven. De gemeenteraad stelde daarom al in 2017 geld beschikbaar om de risico’s voor Velsen in kaart te brengen met een bodembelastingskaart NGE (bommenkaart). Een onderzoeksbureau deed afgelopen jaar historisch onderzoek. Hierbij werden veel binnenlandse en buitenlandse oorlogsarchieven geraadpleegd. Ook zijn honderden luchtfoto’s uit de periode 1940–1945 opgevraagd en geanalyseerd. Omdat er meer informatie is dan vooraf werd ingeschat is eerste deel van de bodembelastingskaart pas in maart 2020 klaar. Daarna volgt aanvullend onderzoek in de bodem naar het effect van naoorlogse veranderingen.

Project illegale bewoning en veilig recreëren
In 2019 startte de voorbereiding van de projecten “illegale bewoning” en “veilig, duurzaam en vitaal recreëren”. De overlast door illegale bewoning en de zichtbare toename van illegale woonsituaties leidden tot een stijging van het aantal klachten en handhavingsverzoeken. Dat vroeg om een projectmatige aanpak:

  • In 2019 inventariseerden we de illegale bewoningssituaties en de handhavingsverzoeken en klachten over wonen;
  • Voor het project “Veilig, duurzaam en vitaal recreëren ” maakt een projectleider de huidige situatie bij de recreatieparken inzichtelijk.

In het eerste kwartaal van 2020 maken we een collegevoorstel voor de verdere aanpak van overlast. Het ontwikkelen en uitvoeren van de aanpak doen we samen met externe partners.

Drugsvrije zone
In Velsen heeft in de eerste helft van 2019 de pilot “drugsvrije zone” plaatsgevonden, waarbij in het gebied rond drie middelbare scholen preventieve bebording is geplaatst en extra is gehandhaafd op het gebruik en dealen van drugs. Omwonenden zijn per brief en via de media op de hoogte gesteld. De pilot is inmiddels geëvalueerd en daar is het advies uitgekomen om de pilot niet verder uit te breiden.

Tijdens controles door politie en gemeentelijke handhavers is tijdens het proefproject niemand aangetroffen die drugs gebruikt of hierin handelt. Het aantal overlastmeldingen is verminderd en de hoeveelheid (drugs)afval is afgenomen. Wel duikt de (drugs)overlast nu op allerlei andere locaties in de gemeente op. De drugszone blijft wel bestaan, de bebording wordt niet weggehaald en de wijkagenten en de gemeentelijke handhavers zullen op de locatie blijven surveilleren.

Vanwege capaciteitsproblemen bij zowel de politie als de gemeentelijke handhavers kan niet intensief worden gecontroleerd bij eventuele uitbreiding van drugsvrije zones. Hierdoor verliest het middel zijn kracht en leidt het alleen maar tot gezichtsverlies. Daar komt bij dat de gemeentelijke handhavers minder bevoegdheden hebben om eventuele drugshandelaren aan te pakken.  

Zorg en veiligheid
Zie tekst bij: programma 2 Vitaal en Sociaal Velsen onderdeel 2.3.

Reguliere activiteiten

Motie Project Safe Streets
In 2018 nam de gemeenteraad een motie aan over het project Safe Streets. Dit project neemt maatregelen tegen veiligheidsproblemen van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte. In 2019 zette een werkgroep van betrokken vrouwen zich in voor Safe Streets. Een enquête moest inzicht geven in de problemen, maar daarop kwamen weinig reacties. De aard en omvang van de problemen in Velsen bleef daardoor onduidelijk. Mannen zijn via straatteksten bewust gemaakt van hun gedrag tegenover vrouwen. Om het thema onder de aandacht te brengen werd de Engelmunduskerk in Velsen-Zuid oranje aangelicht tijdens de internationale week van geweld tegen vrouwen. Het college liet de raad weten niet door te gaan met Safe Streets vanwege de magere resultaten. Velsen blijft op andere manieren werken aan de veiligheid van meisjes/vrouwen. Bijvoorbeeld via beleid voor openbare verlichting, de groenvoorziening en hangplekken voor jongeren.

Polarisatie: preventie en hulp om tweedeling in de maatschappij tegen te gaan
De verwachting is dat de verschillen tussen mensen de komende jaren toenemen. Daardoor kan een tweedeling ontstaan in de maatschappij. De gemeente probeert die tegen te gaan.
In samenwerking met de Stichting Welzijn Velsen is in 2019 in De Stek in Velsen-Noord een goed bezochte lezing over de wijk georganiseerd. Ook vond daar in het najaar een feestdiner plaats met 70 inwoners uit de wijk waarbij mensen uit acht culturen samen gerechten hebben gekookt. De Spil in IJmuiden organiseerde afgelopen jaar fietstrainingen, waarbij mensen uit verschillende culturen leerden fietsen.

Radicalisering in verschillende vormen
Radicalisering is een extreme vorm van polarisatie. Om dat te voorkomen werkt Velsen aan een samenleving waarin iedereen meedoet. Stap voor stap wordt de weerbaarheid van de gemeenschap vergroot. Bij meldingen van radicalisering overlegt Velsen met partijen zoals de politie en openbaar ministerie over hoe ze het beste kan handelen.

Diversiteit is belangrijk
De gemeente vindt het belangrijk dat de mensen in Velsen goed met elkaar omgaan. Dat gebeurt niet altijd. Door verschillen tussen mensen is er soms sprake van bijvoorbeeld discriminatie over leeftijd, inkomen, opleiding, afkomst, handicap of seksuele voorkeur. Velsen wil daarom respect voor de verschillen tussen mensen vergroten en waar nodig inwoners weerbaar maken tegen discriminatie. Met het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland zijn voorlichtingsbijeenkomsten gehouden op scholen voor primair en voortgezet onderwijs.
Op 21 maart 2019 is aandacht besteed aan de jaarlijkse internationale dag tegen racisme en discriminatie. In juni is het plan ‘Regenbooggemeente Velsen 2019-2022’ vastgesteld en is begonnen met de uitvoering. Dat plan helpt om discriminatie van LHBTI’s tegen te gaan en wederzijds respect te versterken. Dat doen we samen met inwoners en organisaties in Velsen en de regio. In 2019 besteedden we aandacht aan de Coming Out Day en de Paarse Vrijdag.
We werken ook aan de uitvoering van het VN-verdrag Handicap dat de mensenrechten van mensen met een beperking bevordert, beschermt en waarborgt. Er is een werkgroep toegankelijkheid actief om de gemeente te attenderen op locaties die aandacht nodig hebben. Verder is in oktober de app ‘Toegankelijk’ gelanceerd.

Discriminatie: iedereen moet makkelijk kunnen melden
Elke burger moet volgens de wet toegang hebben tot een antidiscriminatiebureau om discriminatie te voorkomen en te bestrijden. Voor Velsen is dat het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland. Daarnaast is er in 2019 een loket geopend in het gemeentehuis. Wie bij de gemeente aangifte of melding doet van discriminatie, kan hulp krijgen van het loket.

Nieuw Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid
De 34 gemeenten in Noord-Holland, het Openbaar Ministerie en de nationale politie in de politie-eenheid Noord-Holland stellen elke vier jaar een Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) op. Daarin staan gezamenlijke doelstellingen voor de aanpak van veiligheidsknelpunten in Noord-Holland. In 2019 is het nieuwe IMV 2019-2022 van start gegaan en is er een regionale programmaorganisatie ingericht. Er zijn projecten opgezet op basis van vier prioriteiten:

  • Ondermijning, waarvoor ook de versterkingsgelden van het ministerie worden gebruikt
  • Afstemming Zorg & Veiligheid
  • Cybercrime
  • CTER: Contra-Terrorisme, Extremisme en Radicalisering

Deze projecten ondersteunen Velsen bij de uitvoering van beleid. Het jaar 2019 stond voor de meeste projecten in het teken van verkennen, oriënteren en opstellen van projectplannen voor de komende jaren.

Driehoeksoverleg
Samen met de officier van justitie heeft de burgemeester het gezag over de politie. Daarom heeft de burgemeester geregeld overleg met de officier en de politie over de inzet en het optreden van de politie. Dat is wettelijk bepaald. Dit overleg heet de Gezagsdriehoek.
In 2019 zijn onder meer de volgende onderwerpen in de driehoek besproken:

  • IJmondiale afstemming van drugsaanpak, BIBOB-beleid en aanpak OMG’s (Outlaw Motor Gangs, criminele motorbendes);
  • evaluatie van het haventeam;
  • kwaliteitsverbetering van de veiligheidsorganisatie van Telstar.

Vuurwerkshows
De burgemeester deed in samenspel met inwoners onderzoek naar het organiseren van vuurwerkshows. De resultaten van het onderzoek zijn teruggekoppeld aan de gemeenteraad. Een interactieve sessie met de raad leidde tot de afspraak dat de raad in 2020 een voorstel krijgt met enkele keuzemogelijkheden.

Melden van verdachte situaties: doen!
Politie, woningcorporaties en gemeente Velsen werken sinds 2014 samen in het project "Horen, zien en melden". Doel hiervan is dat meer mensen verdachte situaties willen melden en aangifte willen doen. We delen informatie over woninginbraken in Velsen op Facebook (ca. 6.380 volgers) met de vraag om melding te doen als iemand iets verdachts gezien heeft.
Velsen financiert Burgernet met een jaarlijkse bijdrage. Deelnemers ontvangen een SMS-bericht met informatie als er net een strafbaar feit is gepleegd of als een persoon vermist is. Dat stimuleert inwoners om  uit te kijken naar een persoon of een voertuig in de buurt.
We wijzen inwoners ook via verschillende kanalen op de mogelijkheid om eventueel anoniem melding te doen van verdachte situaties via Meld Misdaad Anoniem.

HIC’s (high impact crimes)
HIC’s zijn delicten met grote impact op het slachtoffer. Een voorbeeld van zo’n delict is een woninginbraak, overval of straatroof. Vanwege de grote impact heeft Velsen de aanpak van HIC’s opgenomen in de kadernota Veilig in Velsen, die de raad in 2019 heeft vastgesteld. De benadering van HIC’s is steeds meer integraal en doelgericht. Zo richt de politie zich niet zozeer op de afzonderlijke delicten maar op:

  • de beveiliging en bescherming van woningen en de woonomgeving;
  • gedragsverandering van partners en burgers;
  • bepaalde gebieden door gebiedsgericht te werken;
  •    het herkennen en beïnvloeden van de daders.

Een ander voorbeeld is dat in het Zorg- en Veiligheidshuis een integraal overleg plaatsvindt over concrete HIC-casuïstiek. In dat overleg bepalen politie, OM, gemeente en reclassering welke interventies zij inzetten in een casus en stemmen zij hun werkwijze op elkaar af.

Voorkomen van cybercrime in de gemeentelijke organisatie
De gemeente Velsen is, net als elke andere internetgebruiker, particulier of zakelijk, kwetsbaar voor aanvallen van cybercriminelen en dient zich daartegen te wapenen. Een combinatie van maatregelen moet er voor zorgen dat de risico’s op incidenten zo klein mogelijk blijven. De coördinatie hiervoor ligt in handen van een speciale functionaris, de Chief Information Security Officer (CISO).

  • Velsen heeft stappen gezet om de inzet van Security Information and Event Management (SIEM) tot stand te brengen. Met een SIEM worden logbestanden van software en apparatuur geanalyseerd om ongewenst netwerkverkeer inzichtelijk te maken..
  • Er zijn verschillende kritieke updates uitgevoerd. De meest opvallende was die naar aanleiding van de waarschuwing die we rond de kerstdagen kregen over de kwetsbaarheid van onderdelen van Citrix. Dit heeft ook landelijk voor problemen gezorgd.
  • Om backup-media veiliger te houden worden deze, sinds 2020, naar een speciale opslaglocatie gebracht die fysiek zeer goed beveiligd is. Daarnaast biedt deze locatie ook optimale klimatologische omstandigheden voor het behoud van de media.
  • Er is gewerkt aan betere documentatie van beveiligingsprocedures. Doel is om hierin consistent en consequent te handelen en dat in stand te houden.
  • Een nieuwe communicatiecampagne is in de steigers gezet. Deze zal in de eerste helft van 2020 van start gaan.
  • Er is een systeem beschikbaar om vanuit Outlook beveiligd vertrouwelijke informatie te kunnen versturen over het internet. Nieuwe wetgeving dwingt echter de overstap op een ander systeem af. Vanaf maart zal dit gefaseerd beschikbaar worden gesteld aan alle medewerkers.

Tegengaan van de effecten van cybercriminaliteit is slechts een onderdeel van informatiebeveiliging. Jaarlijks legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad via de paragraaf Bedrijfsvoering in het jaarverslag en een separate uitgebreidere rapportage. In 2020 zal dit een gecombineerde rapportage zijn over zowel informatiebeveiliging als privacybeheer.

De multidisciplinaire crisisorganisatie
De regionale taken op het gebied van de brandweer en geneeskundige hulpverlening bij rampen en ongevallen zijn bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) ondergebracht. Op grond van de Wet veiligheidsregio’s worden er verschillende documenten opgesteld over de omgang met crises. De gemeenteraden kunnen daarover hun zienswijze geven. De VRK is ook verantwoordelijk voor de multidisciplinaire crisisorganisatie. Daarin werken gemeenten, brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de politie samen.

De intergemeentelijke crisisorganisatie
De gemeenten in de Veiligheidsregio Kennemerland vormen samen een intergemeentelijke crisisorganisatie (Bevolkingszorg). Deze organisatie ligt vast in het deelplan Bevolkingszorg.

De lokale crisisorganisatie
Naast de multidisciplinaire crisisorganisatie en Bevolkingszorg houdt de gemeente nog een lokale crisisorganisatie in stand die zich richt op de openbare orde en veiligheid. Deze organisatie is vastgelegd in het Lokaal incidentenprotocol Velsen dat door het college is vastgesteld in maart 2018.

Betaald voetbal: veiligheid rondom het Telstar stadion
Telstar neemt in eerste instantie zelf maatregelen om de openbare orde en veiligheid in en rond het stadion te waarborgen. Telstar zet bijvoorbeeld stewards in en maakt met de bezoekende club afspraken over het inzetten van buscombi’s als daartoe aanleiding is. Daarbij wordt Telstar ondersteund door de politie. Het streven daarbij is om de politie-inzet zo laag mogelijk te houden.
Als gemeente ondersteunen we Telstar hierbij, onder andere door mee te denken over de verdere ontwikkeling van hun veiligheidsorganisatie. Daar hebben we zelf ook belang bij, want de burgemeester is immers eindverantwoordelijk voor de openbare orde in de gemeente.

Veilig Noordzeekanaal: veel ogen kijken mee
Velsen neemt deel aan overleggen over de veiligheid op en om het Noordzeekanaal. Dat doet Velsen samen met de andere Noordzeekanaalgemeenten, de politie, Havenbedrijf Amsterdam, Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de veiligheidsregio’s Kennemerland, Zaanstreek-Waterland en Amsterdam-Amstelland. Dit is een netwerkorganisatie die meedenkt over de openbare orde en veiligheid en nautische, fysieke en milieuveiligheid. Deze organisatie draagt bij aan een goede coördinatie van de werkzaamheden.

Havenveiligheid geregeld in verordening
De burgemeester van een havengemeente heeft een aantal wettelijke taken op gebied van veiligheid in de haven. Denk aan het toezicht op de naleving van wetgeving of certificering van bedrijven die internationale scheepvaart ontvangen en afhandelen. In plannen staat hoe de gemeente hiermee omgaat. Zo heeft de gemeenteraad van Velsen afgelopen jaar de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2019 vastgesteld. Hierin zijn de bevoegdheden en procedures voor een veilig havengebied uitgewerkt. Door het opnemen van een algemene ontheffings- en vrijstellingsregeling, biedt de verordening nu meer flexibiliteit voor betere en schonere technieken.

Leefbaarheid en veiligheid
Fysieke overlast, zoals hondenpoep en rommel op straat, zijn problemen waar veel inwoners van Velsen last van hebben. De overlast heeft direct invloed op de leefbaarheid en de kwaliteit van de buurt. De aanpak ervan heeft daarom prioriteit.
De gemeentelijke handhavers zijn belangrijke spelers in de aanpak. Zij werken informatiegestuurd. Op basis van meldingen van inwoners en ketenpartners en op basis van eigen waarnemingen is hun inzet erop gericht om overlast en hinder zoveel mogelijk te voorkomen. De eerste stap is vaak dat de handhavers in gesprek gaan met overtreders. Treft dat geen doel dan gaan ze over tot verbaliseren. De handhavers werken hierin samen met  wijkagenten, woningbouw-, winkeliers- en andere verenigingen. Als het om jongeren gaat dan werken ze samen met jongerenwerkers, streetcornerworkers en HALT (bij bijvoorbeeld vuurwerkoverlast).

Evaluatie nieuwe APV
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan gemeentelijke regels om de gemeente veilig, netjes en schoon te houden. Afgelopen jaar werd de nieuwe APV ingevoerd. Eind 2019 startten we met de evaluatie daarvan en in 2020 gaan we daar mee verder.

Bijtincidenten
In 2019 hebben zich in totaal elf bijtincidenten voorgedaan waarbij tien verschillende honden waren betrokken. Met betrekking tot vijf honden is een waarschuwing opgelegd en voor vijf honden is een aanlijn- en/of muilkorfgebod opgelegd.

Aanpak woonoverlast
De nieuwe APV regelt dat de burgemeester onder bepaalde voorwaarden kan optreden bij woonoverlast. In 2019 is hierover in samenspraak met de betrokken partners beleid gemaakt dat door de burgemeester is vastgesteld.

IJmondiale aanpak drugsoverlast
Ook in 2019 werkten de IJmondgemeenten samen om drugs aan te pakken. Er is een plan van aanpak drugsoverlast vastgesteld waarin verschillende maatregelen staan uitgewerkt. De uitvoering hiervan zetten we voort in 2020.

Huisverboden
In 2019 is driemaal een huisverbod opgelegd voor een bewoner naar aanleiding van huiselijk geweld.

IBS
In 2019 zijn 23 IBS-maatregelen opgelegd. IBS staat voor inbewaringstelling en is een spoedmaatregel binnen de geestelijke gezondheidszorg waarmee een persoon die een acuut gevaar vormt gedwongen kan worden opgenomen in een (psychiatrische) zorginstelling.

Zorg en veiligheid
Iedere twee weken vindt een casusoverleg plaats waarin personen met verward gedrag of andere complexe problematiek worden besproken met de burgemeester. In dit overleg vindt afstemming plaats over acties die ondernomen worden.

Overig kleuren van de begroting 2019

Onderzoek bestuur en veiligheid gemeente sluit aan bij de praktijk van de wijk         Goed op weg
In het najaar 2019 heeft een wijk-poll plaatsgevonden over de veiligheid in de wijken. Deze informatie is gedeeld met de raad en op 21 november 2019 heeft een informatieavond voor de gemeenteraad plaatsgevonden. Met de resultaten uit de wijken wordt op dit moment gewerkt. In het voorjaar van 2020 worden wijkbijeenkomsten georganiseerd waarbij het gesprek over veiligheid wordt aangegaan met de bewoners in de wijken.

Intensivering aanpak ondermijning –                        Goed op weg
Zie tekst bij: Aanpak ondermijnende criminaliteit

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/18/2020 14:43:39 met de export van 05/18/2020 13:33:03